گروه آموزشی روانشناسی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 83-82 با پذیرش 32 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی با گرایش عمومی در دوره روزانه فعالیت خود را آغاز نمود. این گروه در حال حاضر در رشته روانشناسی و علوم تربیتی در مقطع کارشناسی در دوره روزانه دانشجو می پذیرد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز پذیرش دانشجو در رشته روانشناسی عمومی از سال 1388 و در رشته روانشناسی تربیتی از سال 1397 آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. هم اکنون گروه روانشناسی با 10 نفر عضو هیئت علمی ثابت و بیش از 258 نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال فعالیت می باشد. دانش آموختگان این گروه می توانند، در مدارس، پرورشگاهها، موسسات مخصوص آموزش و نگهداری افراد عقب مانده، مراکز نگهداری بیماران و معلولان جسمی فعالیت کنند. معرفی رشته ها: 1- رشته روانشناسی(مقطع کارشناسی): رشته روانشناسی از محبوب ترین رشته های تحصیلی گروه علوم انسانی است. هرچند که با توجه به ماهیت این رشته و دروسی که در دانشگاه ارائه می شود، می توان روانشناسی را علمی تجربی- انسانی دانست. علم روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهن انسان است. روانشناسی بر اساس روش های علمی به احساسات، شخصیت ها، ادراک، تفکر، حافظه و غیره در انسان می پردازد. روانشناسی در واقع مطالعه ذهن است ، دانشجویان این رشته در طول تحصیل خود برای شناخت افراد و گروه ها برای تشخیص مسائل مختلف تلاش میکنند. تواناییهای لازم برای رشته روانشناسی فردی که به دنبال رشته روانشناسی می رود باید مهارت هایی مانند انعطاف پذیری در رفتار و مهارت های تصمیم گیری، حل مسئله و علاقه به کمک و رفع مشکل انسان ها داشته باشد. همانطور که گفته شد، روانشناسان رفتارها و فرایندهای ذهنی انسان را مطالعه می کنند. یک روانشناس باید بتواند بر اساس روش های علمی به بررسی رفتارهای افراد از سنین کودکی تا بزرگسالی بپردازد و بتواند برای رفع مشکلات راهکار پیدا کند. 2- رشته علوم تربیتی(مقطع کارشناسی): علوم تربیتی یکی از رشتههای علوم انسانی و مرتبط با آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان است که به طور تخصصی به فرآیندها و نظریههای مربوط به این موضوعات میپردازد. امروزه آموزش و تعلیم نقش اساسی در رشد و تعالی جامعه را ایفا میکند و روز به روز بر اهمیت برنامهریزی و اصلاح شیوههای آموزشی و تربیتی افزوده میشود. این رشته مجموعهای از علوم است که از طریق شناخت و استفاده دقیق از آنها میتوان به رموز شناخت و هدایت استعدادها پی برد و مسیر تعالی و سعادت انسان را فراتر از مدرسه و دانشگاه، هموار کرد. علوم تربیتی نوعی دانش بینرشتهای محسوب میشود و اقتباسی از فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت است. این رشته از سال ۱۳۱۳ در دانشگاههای ایران بنیانگذاری شد. تواناییهای لازم برای رشته علوم تربیتی: توانایی ایجاد ارتباط موثر با افراد در تمام سنین صبر و حوصله زیاد فن بیان و سخنوری توانایی تحلیل و تفسیر مسائل توانایی مدیریتی توانایی رهبری مهارت آموزش و انتقال مفاهیم تعامل با افراد و ارتباط اجتماعی بالا قدرت همدلی توانایی حل مسئله علاقه به آموزش و فضاهای آموزشی تفکر انتقادی و راهبردی درک عمیق از مسائل اجتماعی توانایی انجام کار تیمی 3- رشته روانشناسی عمومی مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی یکی از شاخه های علوم انسانی است که مربوط به شناخت مسائل روانشناسی از قبیل علل رفتارهای انسان، چگونگی استفاده از روانشناسی در امر آموزش وپرورش، شناخت کودکان عادی و استثنایی و کاربرد روانشناسی در مسائل روانی- اجتماعی می باشد. هدف از رشته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ایجاد مهارت های لازم در افرادی است که در فعالیت های آموزشی و پژوهشی سازمان ها و نهادهای مختلف جمهوری اسلامی و نیز در دانشگاه ها خدمت رسانی می کنند. فارغ التحصیلان این رشته توانایی های لازم در موارد زیر را کسب می کنند: - ارائه خدمات روانشناسی در مراکز و مؤسسات مختلف تشخیصی و درمانی - انجام فعالیت های پژوهشی در زمینه های مختلف روانشناسی عمومی - قبول مسئولیت های خدماتی و پژوهشی در مؤسسات دولتی - آمادگی برای تحصیل در مقاطع بالاتر جهت تأمین کادرعلمی دانشگاه ها و سایرمراکز علمی– پژوهشی و....
4- رشته روانشناسی تربیتی مقطع کارشناسی ارشد در این رشته معمولا دانشجویان بیش تر مشغول مطالعه نحوه یادگیری افراد هستند، این دانشجویان در مدت تحصیل خود با نحوه آموزش به دانش آموزان، تفاوت های افراد در یادگیری، شناخت تیزهوشان نحوه یادگیری آن ها و هم چنین در مورد اختلالات یادگیری بیش تر آشنا می شوند. علاوه بر آن، دانشجویان با عوامل مختلف روحی، عاطفی و شناختی که بر روی میزان یادگیری افراد تاثیر می گذارد بیش تر آشنا می شوند. در حقیقت این رشته شامل سه بخش مهم روانشناسی از جمله روانشناسی رشد، شخصیت و هم چنین روانشناسی رفتاری می شود. روانشناسان تربیتی در مراکز آموزشی و مدارس به معلمان و والدین دانش آموزان کمک می کنند تا بتوانند روش های آموزشی مناسبی را برای هر دانش آموز ارائه دهند تا بهترین نتیجه در فرآیند آموزش حاصل شود. توانایی های مورد نیاز برای ورود به ارشد روانشناسی تربیتی برای ورود به هر رشته و یا شغل نیاز است که افراد دارای یک سری توانایی های روحی و جسمی باشند تا بتوانند در آن زمینه موفق ظاهر شوند، رشته روانشناسی تربیتی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و دانشجویانی که در مقطع ارشد این رشته شرکت می کنند باید مهربان بوده و بتوانند با افراد مختلف همدلی کنند، شنونده خوبی باشند و بتوانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و بسیار صبور باشند. افرادی که به عنوان مراجعه کننده به سراغ یک فرد با مدرک تحصیلی ارشد روانشناسی تربیتی می آیند به کسی احتیاج دارند که بتواند به خوبی صحبت های آن ها را بشنود و هرگز آن ها را قضاوت نکند، صبور و با حوصله باشد و بتواند عصبانیت خود را کنترل کند. این کارشناسان باید به فرد کمک کنند تا بتواند خود را با ارزش بداند، اعتماد به نفس را در افراد مراجعه کننده تقویت کند و به آن ها کمک کنند تا استعداد های خود را کشف کنند و به سمت آن ها حرکت کنند. هم چنین باید با قومیت ها و مذهب های مختلف آشنا باشند و بر اساس معیار ها و ارزش های موجود در هر فرهنگ راهکار های مناسبی را به افراد ارائه دهند.
آمار و رشته های گروه روانشناسی
آمار اعضاء هیأت علمی
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
به منظور ارائه خدمات بهتر، هرگونه پیشنهاد و انتقاد سازنده خود را با ما در میان بگذارید